6 voedingsmiddelen die je brein gezond kunnen houden

6 voedingsmiddelen die je brein gezond kunnen houden

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat je brein gezonder wordt en blijft als je bepaalde voedingsmiddelen in je voedingspatroon integreert. Hieronder volgen zeven producten die helpen om je hersenen gezond te houden. Sommige daarvan heb je waarschijnlijk al in je voorraadkast liggen!

1. Bonen

De volgende keer dat je naar een Mexicaans restaurant gaat, bestel dan een gerecht met bonen. Deze passen in het Mediterrane dieet (wat overigens meer een levensstijl is dan een dieet), dat voorschrijft dat je veel vis en groentes eet, maar weinig rood vlees. Van bonen wordt gezegd dat ze het krimpen van de hersenen tegengaan en/of reduceren. Dit alles is het resultaat van een onderzoek dat in januari 2017 in het tijdschrift Neurology werd gepubliceerd.

2. Koffie

Koffie bevat krachtige antioxidanten die ontstekingen kunnen verminderen. Ontstekingen in het lichaam zijn oorzaken voor een groot aantal chronische aandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer. Uit een onderzoek in 2012 kwam naar voren dat de ziekte van Alzheimer bij mensen ouder dan 65 jaar, die drie koppen koffie per dag dronken (en dus hogere cafeïne niveaus hadden), twee jaar later begon dan bij mensen met lagers cafeïne niveaus.

3. Chocolade

Ga je gang en geniet ervan! Chocolade, pure chocolade in het bijzonder, bevat resveratrol. Een stof die eveneens ontstekingsremmend werkt. Een onderzoek dat in 2015 in Neurology werd gepubliceerd suggereert dat de gezuiverde vorm een bepaalde biomarker van Alzheimer verlaagt bij mensen met een milde tot matige vorm van de ziekte. De schil van blauwe druiven bevat ook resveratrol, vandaar dat het Mediterrane dieet een bescheiden hoeveelheid rode wijn toestaat. De hoeveelheid resveratrol in rode wijn is echter lager dan in de druiven zelf.

4. Pinda’s

De volgende keer dat je behoefte hebt aan een snack, neem dan een handje pinda’s. Een onderzoek uit 2009 dat in Neurochemistry International werd gepubliceerd gaf aan dat pinda’s, die ook resveratrol bevatten, de neerslag van het beta-amyloïde eiwit in de hersenen van muizen vermindert.

5. Zonnebloempitten

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat voedsel dat rijk is aan vitamine E, waaronder zonnebloempitten, de kans op Alzheimer verminderen. Onderzoekers zeggen dat deze antioxidant vrije radicalen neutraliseert en oxidatieve stress tegengaat, twee processen die met Alzheimer worden geassocieerd. Zonnebloempitten bevatten veel vitamines en mineralen en zijn natuurlijke cholesterolverlagers.

6. Thee

Deze drank die geschikt is voor alle jaargetijden biedt veel voordelen voor de gezondheid. Van groene thee in het bijzonder wordt gezegd dat het de kans op de ziekte van Alzheimer vermindert. Een onderzoek dat in mei 2015 in het Journal of Alzheimer’s Disease werd gepubliceerd concludeerde dat groene thee, in combinatie met lichaamsbeweging, het gedrag en de waarneming bij muizen met Alzheimer verbeterde. Groene thee kan ook helpen bij het afvallen. Het maakt de verbranding sneller, zonder dat het de hartslag verhoogt.

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top