Tips Voor Mantelzorg 400×400

Mantelzorgen begint bij jezelf! #tips

tips voor mantelzorgIneens ben je mantelzorger. Je hebt er niet voor geleerd en hebt vaak nul ervaring. Toch zul je aan de bak moeten want je dierbare heeft dringend jouw hulp nodig. Waar begin je en hoe hou je het vol?
Ik denk dat het allemaal begint bij jezelf. Zorg in elk geval altijd eerst goed voor jezelf. Ik heb weer een paar mooie  tips gevonden die je wellicht kunnen helpen om het vol te houden.

  1. Leer zoveel mogelijk over de ziekte waar je dierbare aan lijdt. Probeer uit te vinden in welk stadium de ziekte is en hoe de toekomst er uit zal zien. Hoe meer je er van af weet, hoe meer het je helpt om voor jezelf een plan te maken en te bekijken wat je eventueel aan derden kunt overlaten. Denk dan aan professionele hulp of aan de hulp van familieleden of vrienden.
  2. Maak gebruik van lokale welzijnsorganisaties. Zij werken vaak met vrijwilligers, die een vorm van thuiszorg kunnen leveren.
    Denk aan tuinieren, klusjes in huis, boodschappen doen (ook samen met degene die zorg nodig heeft), hulp bij de administratie of computerhulp of zij kunnen uw dierbare wellicht ergens naar toe rijden. Ook bieden zij vrijwilligers die een zogenaamde mantelzorg buddy kunnen zijn, voor jou of voor je dierbare.
    Denk er ook eens over na of een service als ‘Tafeltje dekje’ misschien een optie voor jullie is. Hoeft niet elke avond maar misschien een paar keer per week een warme maaltijd voor je dierbare, zodat jij even lucht hebt? Maaltijdvoorziening wordt vaak aangeboden door thuiszorgorganisaties, verzorgingshuizen en welzijnsorganisaties. Hierbij kunnen ook commerciële maaltijdleveranciers betrokken zijn.
    Zoek naar lotgenoten. Bij hen kun je altijd je ei kwijt. Juist door je ervaringen te delen, zul je merken dat je veel van lotgenoten leert. Vaak kun je voor lotgenotengroepen ( zoals hier op Mantelzorgelijk) terecht op social media( Facebook kent er velen) , online platforms maar ook bij de welzijnsorganisaties in je gemeente.
  3. Neem af en toe een break voor jezelf. Plan een afspraak met je vrienden, ga een bioscoopje pakken, een lekker stuk wandelen of fietsen of een paar uurtjes winkelen. Doe gewoon  regelmatig iets alleen voor jezelf, dat zal je goed doen. Iedereen heeft dat nodig!
  4. Vraag anderen om hulp. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is maar doe het! Nee heb je, ja kan je krijgen. Je zult er vaak versteld van staan waar bekenden je mee willen en kunnen helpen. Gewoon omdat ze je graag steunen in deze moeilijk fase van je leven. Voel je dus niet bezwaard, andersom zou je het toch ook doen?
  5. Zoek iemand waar je je hart bij kunt luchten. Dat kan je partner zijn, een goede vriend of vriendin , je huisarts of een zogenaamde support groep. Het maakt niet uit wie het is als je even in alle openheid kunt praten en klagen, als je het maar doet. Maak van je hart nooit een moordkuil. Praten lucht op!
  6. Zorg je voor iemand met dementie, verdiep je dan goed in het gedrag van je dierbare en zoek naar een voor jou passende manier van communiceren. Dit zal het zorgen echt gemakkelijker maken. Je vindt hierover veel informatie op de website van Alzheimer Nederland of op Dementie.nl. De drie meest genoemde tips zijn: ‘accepteer de ziekte’, ‘zoek het geluk in kleine dingen’ en ‘verplaats je in de wereld van de patiënt’.
  7. Relax. Lees een mooi boek, mediteer, ga in de tuin werken, ga handwerken, boek een fijne massage of ga in een lekker warm bad liggen. Het maakt niet uit wat je doet zolang je maar momenten voor je zelf inbouwen. Daar knapt een mensje van op!
  8. Let op je eigen gezondheid. Laat geregeld bij de huisarts een routine onderzoek uitvoeren. Zorg dat je voldoende nachtrust hebt en eet gezond.
  9. Accepteer hulp als dat wordt aangeboden. Niemand kan in zijn eentje mantelzorger zijn.
  10. Zet schuld om naar spijt. Schuld voel je als je iets verkeerd hebt gedaan. Spijt heb je als je in een moeilijke situatie noodgedwongen of ad hoc beslissingen moet nemen. Vergeet in dat geval nooit dat je dan niets verkeerd doet, maar dat de situatie er om vraagt.
  11. Vergeef jezelf, je bent ook maar een mens. Je kunt nou eenmaal niet elke dag (of de hele dag) de perfecte mantelzorger zijn.
  12. Lachen is gezond! Probeer ondanks je moeilijke situatie manieren te vinden om je gevoel voor humor te stimuleren. Kijk naar comedies op t.v., zoek op YouTube naar grappige filmpjes, bel je vriend(in) die altijd in is voor een geintje of ga desnoods naar lach therapie maar probeer te blijven lachen.

Misschien heb je na het lezen van dit blog nog wel één of meerdere tips en wil je deze met ons delen? Zet ze dan als reactie onder dit artikel, zodat andere mantelzorgers weer van jouw ervaringen kunnen leren. Dankjewel alvast!

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en mantelzorger.

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en mantelzorger.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

X