Ben jij zo vrij als een vogel? #mantelzorg #tip

Vrije vogels doen iets wat mantelzorgers ook kunnen doen.

Foto bij blog vrije vogelEen vogel in de lucht kan zich door de luchtstroom verplaatsen. Het kost hen nauwelijks energie om op deze luchtstromingen te zweefvliegen. Pas wanneer zij hun vleugels uit gaan slaan dan kost dat energie. Vogels hebben meerdere technieken om energie te besparen.

  • Langzaam vliegen
  • Stilhangen
  • In groepen vliegen

Zij maken gebruik van de luchtstromingen die er op dat moment zijn.

Mantelzorgers, die heel bewust met hun energiehuishouding omgaan, herkennen dit. Zij hebben geleerd om met de stroom van de dag mee te gaan. Doen dat wat binnen hun mogelijkheden ligt. Wanneer vrije tijd gepland staat dan nemen zij ook die vrije tijd. Alles om roofbouw te voorkomen.

Maar hoe doen zij dat dan?

Zij:

  • doen de dingen langzamer
  • nemen hun momenten van stilte
  • Dit doen zij binnen hun netwerk (groep)

Gaat dit vanzelf? Nee, het lukt niet iedereen om zo te leven. Vele mantelzorgers hebben het gevoel Druk, Druk, Druk te zijn. Er moet nog zoveel geregeld, besproken, gepland, begrepen, gehoord etc. etc. etc. Het gevoel; wanneer dit klaar is dan kan ik…

Dit is te doorbreken en daar zijn tips/handvatten voor. Het beter om leren gaan met je energiehuishouding zodat ook jij je momenten kunt hebben om je zo vrij als een vogel te voelen.

Wat is er nodig?

Een plan om concreet tijd te reserveren. Tijd die helemaal van en voor jou is. Een week-, maand- of kwartaalplanning maken. Je brengt natuurlijk anderen, voor wie het belangrijk is om te weten, hiervan op de hoogte. Zo weten zij wanneer jij vrij bent en dat ze geen beroep op je kunnen doen.

En dit kan er dan gebeuren:

  • Je hoeft je niet schuldig te voelen wanneer jouw ingeplande tijd ingaat. De ander is namelijk op de hoogte en weet dat je dan vrij bent
  • Je leert hoe het is om te delegeren. Tenslotte heb je iemand als achterwacht gevraagd. Vind je dit nog spannend? Vraag dan iemand die jij vertrouwt en die laagdrempelig voor je is.
  • Je krijgt steeds meer energie omdat je, in je vrije tijd, datgene gaat doen waar jij zin in hebt. Even helemaal niets doen of zin om een wandeling te gaan maken of zin om iemand te gaan bellen. Neem dit heel serieus: jouw vrije tijd is voor jou en daar hoort geen verplichting in thuis.
  • Je geeft jezelf toestemming om deze tijd ook daadwerkelijk te nemen

Er ontstaat hiermee een ‘luchtstroom’, een ademstroom en dat geeft energie. Om dit op te bouwen en/of vast te blijven houden, heb ik de volgende tips voor je:

 

Tip 1:

Verlaag je tempo. Vlieg minder hard de dag door.

Net als vogels ga je langzamer vliegen. Doe de dingen met aandacht. Heel bewust. Één ding tegelijk en wanneer je gedachten in het rond vliegen, zeg daar maar JA tegen en maak hetgeen waar je mee bezig bent eerst af.

Laat je niet afleiding door:

  • Telefoon
  • Computer
  • Pinggeluiden op smartphone

Het is jouw aandacht die je geeft aan hetgeen je doet en als er geen noodsituatie is dan komt niemand aan deze aandacht.

 

Tip 2:

Neem momenten van stilte, rust.

Plan in je agenda ‘zo vrij als een vogel’ tijd. Noem dit ook zo. Door in je agenda steeds dit zinnetje te zien staan, gaat je brein het ook geloven.

Ik ben zo vrij als een vogel.

Op die momenten plan je alleen dingen die jij leuk vindt, waar je zin in hebt, wat je plezier geeft. Dat mag gerust een pyjama dag zijn. Ook ik ken pyjama dagen. Heerlijk niets doen en wanneer ik zin heb, ga ik lezen of breien of filmpje kijken of muziek luisteren…

 

Tip 3:

Delegeer taken.

Niet de meest gemakkelijk tip J. Wanneer je iemand bent die altijd klaar staat voor de ander dan kan het erg lastig zijn om iemand te vragen of hij/zij achterwacht wilt zijn voor de hulpvrager. Toch DOEN. Maak gebruik van je netwerk/groep. Echt ze zullen je dankbaar zijn.

Ook zij willen graag helpen, net als jij dat bij een ander doet.

 

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog of merk je dat de tips lastig op te volgen zijn? Neem gerust contact met me op zodat ik samen met je kan kijken wat er eventueel aanvullend nodig is.

Je reactie op deze blog is welkom op info@managevitaal.nl

 

Mijn naam is Karin de Smit. Getrouwd en moeder van twee zonen en schoonmoeder van twee lieve schoondochters.

Sinds 2006 ben ik werkzaam als coach/trainer en interim manager gezondheidszorg. Voor die tijd werkte ik in zowel de profit- als non-profit sector. Als verpleegkundige, gespecialiseerd in geriatrie, en daarna als manager in verschillende functies heb ik veel ervaring opgedaan over verlieservaringen en stressgerelateerde klachten.

Als coach ondersteun ik mensen die overbelast zijn geraakt door verlieservaring(en), mantelzorg en/of de combinatie van werk en privé.

Tot 2013 heb ik voor mijn moeder, die de ziekte van Alzheimer had, gezorgd. Een mooie maar ook zware tijd is het geweest. Met name de combinatie tussen werk/privé en mantelzorg was niet altijd gemakkelijk.

Gelukkig had ik veel profijt van mijn kennis over stress/burnout, rouw/verlies. Wanneer ik merkte dat mijn energieniveau omlaag ging, maakte ik een keuze uit de vele oefeningen die ik in de loop der jaren geleerd heb.

Ik hoop dat de tips/handvatten die ik op de pagina van Mantelzorgelijk mag schrijven voor jou een meerwaarde zijn.

Karin de Smit

Mijn naam is Karin de Smit. Getrouwd en moeder van twee zonen en schoonmoeder van twee lieve schoondochters.

Sinds 2006 ben ik werkzaam als coach/trainer en interim manager gezondheidszorg. Voor die tijd werkte ik in zowel de profit- als non-profit sector. Als verpleegkundige, gespecialiseerd in geriatrie, en daarna als manager in verschillende functies heb ik veel ervaring opgedaan over verlieservaringen en stressgerelateerde klachten.

Als coach ondersteun ik mensen die overbelast zijn geraakt door verlieservaring(en), mantelzorg en/of de combinatie van werk en privé.

Tot 2013 heb ik voor mijn moeder, die de ziekte van Alzheimer had, gezorgd. Een mooie maar ook zware tijd is het geweest. Met name de combinatie tussen werk/privé en mantelzorg was niet altijd gemakkelijk.

Gelukkig had ik veel profijt van mijn kennis over stress/burnout, rouw/verlies. Wanneer ik merkte dat mijn energieniveau omlaag ging, maakte ik een keuze uit de vele oefeningen die ik in de loop der jaren geleerd heb.

Ik hoop dat de tips/handvatten die ik op de pagina van Mantelzorgelijk mag schrijven voor jou een meerwaarde zijn.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

X